FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Charakter postaci, a jego odgrywanie Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Samael
Gracz



Dołączył: 09 Lis 2007
Posty: 1435
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z Leża Wilkołaków...
Płeć: Gremlin (mężczyzna)

PostWysłany: Sob 18:15, 21 Lut 2009 Powrót do góry

Szperając po wirtualnym świecie tematów fantasy nawiązujących do gier RPG takich jak m. in. Dungeons & Dragons, natrafiłem na ciekawy artykuł dający wiele do myślenia. Oto jego treść:

Cytat:
Wielu graczy, szczególnie początkujących ma problem z dopasowaniem zachowania swej postaci z jej charakterem. Poniżej zestawiłem odpowiedzi postaci o różnych charakterach na pytanie „dlaczego cię zabiję?”. Odpowiedzi odwzorowują jej charakter, ambicje, plany, dążenia...:
-Praworządny dobry: Wyglądasz na złą istotę ty plugawy orku!
-Chaotyczny dobry: Jesteś zły
-Neutralny dobry: zrobiłeś coś złego
-Praworządny neutralny: złamałeś prawo
-Neutralny: właśnie chciałeś mnie zabić
-Chaotyczny neutralny: Bo jest czwartek Smile
-Neutralny zły: Podoba mi się twój błyszczący miecz
-Chaotyczny zły: Łapie mnie ból w krzyżu na twój widok
-Praworządny zły: Przeszkadzasz mi w podboju świata.


Uważam, że jest to dobra wypowiedź, z jaką powinien zapoznać się każdy gracz, nie tylko początkujący (bo nawet starym wygom czasem ciężko jest się dopasować do charakteru swojej postaci).
Jak widać w świecie D&D charakterów mamy kilka, a powyżej zostały wymienione wszelkie kombinacje. Osobiście uważam, iż postać o charakterze:
- PRAWORZĄDNY DOBRY - powinna kierować się wartościami niczym cny rycerz z jakiejś baśniowej opowieści. Niezależni w jakiej znajdzie się sytuacji postać ta (a raczej gracz, który ją odgrywa) powinien doszukiwać się każdej jednej cząstki zła jaka w danej sytuacji wyniknie, zaistnieje bądź zostanie zamanifestowana przez inną postać. Reakcja powinna być ukierunkowana wartościami takimi jak Honor, Miłość czy Wiara płynącymi z czystego serca postaci. Reakcja tej postaci również nastawiona jest na bezwzględne i konsekwentne przestrzeganie prawa. Wiadomo, że czasem trudno jest powstrzymać się by czegoś nie zrobić, ale jeśli się przełamiemy i postąpimy zgodnie z charakterem, z całą pewnością przyniesie nam to większe korzyści (choćby w postaci wielkiego bonusu do XP), niż działanie któremu stawiamy opór. Tym niemniej granie postacią o takim charakterze osobiście uważam za najtrudniejsze.
- CHAOTYCZNY DOBRY - Człowiek szary i można nawet powiedzieć niespokojny, ale ukierunkowany bardziej w czynieniu dobra, niż czegoś złego. Jak sama nazwa charakteru wskazuje, reakcja takiej postaci jest nieprzewidywalna, chaotyczna i nagła. Nie przejmuje się aż tak jak postać o charakterze PD (praworządny dobry), ale jego reakcja na wszelkie istniejące zło również jest właściwie usytuowana, jeśli płynie z dobrego serca. Przykładem, postać o tym charakterze nie zaatakuje jakiegoś orka tylko za to, że stoi bezczynnie, ale postać rzeczy się zmieni jeśli ów ork uczyni coś złego. Tu też można zauważyć, że reakcja naszej postaci w znacznym stopniu zależy od obrotu sprawy czy sytuacji w jakiej znajduje się BG.
- NEUTRALNY DOBRY - Z tym charakterem nie ma problemu, bo choćby znajduje on swoje odzwierciedlenie we współczesnym świecie, że żyją wśród nas ludzie dobrego serca.
- PRAWORZĄDNY NEUTRALNY - postać o takim charakterze nie przejmuje się na czczo czy ktoś jest dobry czy zły, czy postępuje tak, a nie inaczej. W tym wypadku wszystko zależy od sytuacji i poglądów postaci w jakiej się znajduje BG. Wszystko działa dobrze, do czasu kiery nie zostanie złamane prawo. Postać taka nie może stać bezczynnie i patrzeć jak, np.: Ktoś dokonuje kradzieży.
- NEUTRALNY - BG charakteryzujący się jako szara jednostka społeczna, która wykazuje brak poglądów politycznych i społecznych działa według własnych zasad. Można powiedzieć o kimś takim: "WOLNY STRZELEC" (może dlatego, że nie wiadomo co akurat do łba strzeli ). Niestety, taka jest prawda. Postać taka działa według własnego "widzimisię", a postępowanie swoje uzależnia od nastroju, czy ma dobry czy zły dzień. Nie można też zapomnieć o wpływie sytuacji i obrotu jaki przyjmują sprawy wobec naszego neutralnego BG.
- CHAOTYCZNY NEUTRALNY - Można powiedzieć, że nasza postać jest taka sama jak postać NEUTRALNA, lecz różni się tylko nagłym, gwałtownym i nieprzewidywalnym okazywaniem swej stronniczości w różnych sytuacjach.
- NEUTRALNY ZŁY - Charakter będący przeciwieństwem Neutralnego Dobrego. Z codziennego życia też można wyciągnąć przykłady osób o takim charakterze. Chcecie przykład? Może adres? Warszawa, ul. Wiejska (Budynek sejmu RP) - Raj dla takich typków Cytując jednego z nich: "CHAMSTWO, CHAMSTWO I JESZCZE RAZ CHAMSTWO !"
- CHAOTYCZNY ZŁY - Postać, której reakcja jest nieprzewidywalna i stanowi znaczne zagrożenie dla otoczenia. Z reguły znacznie wyróżnia się spośród innych, a jak coś się takiemu nie spodoba... Absit! Ukierunkowany w złą stronę podejmuje pochopne decyzje, a w swej gwałtowności może zaszkodzić więcej niż jednemu, który znajduje się w pobliżu (p.s. nie ważne czy swój czy obcy).
- PRAWORZĄDNY ZŁY - To typ spod ciemnej gwiazdy, ale z namiastką społeczeństwa. Haniebny brutal który kieruje się według określonych zasad, których w życiu - nawet pod przymusem - sam dobrowolnie nigdy nie przekroczy, choć nie zawsze, ale to już całkiem inna historia i nie zmienia to faktu, że np.: Policjant, nie może być skorumpowany Wink

To tak po części przedstawiony zarys charakterów postaci w świecie D&D oraz skromne wskazówki dotyczące odgrywania charakteru naszego Bohatera Gracza. Myślę, że teraz wątpliwości jakie były, bezpowrotnie znikły, ale.... To tylko moje skromne zdanie i każdy ma prawo mieć inne. Pozdrawiam Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
L. de Navarro
Znawca zasad



Dołączył: 07 Gru 2008
Posty: 155
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Józefosław k/Piaseczna
Płeć: Gremlin (mężczyzna)

PostWysłany: Nie 9:32, 26 Kwi 2009 Powrót do góry

Parę własnych dygresji.

Cytat:
- NEUTRALNY - BG charakteryzujący się jako szara jednostka społeczna, która wykazuje brak poglądów politycznych


Bierność polityczna to też opcja polityczna. Kwadratowy Postać neutralna z charakteru może mieć swoje poglądy, lecz albo nie musi dążyć do ich wdrożenia/przełożenia na czyn, lub zakładają one właśnie bierność wobec danego zjawiska lub dążenie do zachowania danego status quo.

Zasadniczo, (Prawdziwie) Neutralni są niezdecydowani jeśli chodzi o opozycję "dobro-zło", "prawo-chaos", albo za wszelką cenę unikają konfrontacji z jakimkolwiek ekstremum. Przykłady istot:
- Codzienny obywatel szaraczek.
- Ktoś, kto nie ma zdefiniowanego kręgosłupa moralnego i jednocześnie nie kieruje się usilnie własną osobą kosztem innych.
- Osobnik izolujący się od innych.

Cytat:
CHAOTYCZNY NEUTRALNY


Należy pod tym dodać, iż CN postępują według tego, co właśnie wpadnie im do glowy i przez (co namniej ten moment) wyda się opłacalne lub przynajmniej zadowalające dla postaci. Nie posiadają kręgosłupa moralnego, ale nie dążą do czynienia zła jako priorytet.

Cytat:
- PRAWORZĄDNY ZŁY


Dodałbym to, że PZ przestrzega pewnych reguł także ze strachu przed potencjalną karą lub dla czystej korzyści. A nie przekracza swoich reguł także wtedy, gdy z jakiegoś (bardziej obiektywnego i materialnego) powodu uważa, że nie należy tak robić (np.: nie wolno bić dzieci, gdyż cierpiące dziecko jest mniej przydatne)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie GMT
 
 
Regulamin