FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Chronologia Tualu Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Danaet
Władca Domeny



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 3085
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Gremlin (mężczyzna)

PostWysłany: Pon 11:03, 01 Gru 2008 Powrót do góry

Wszystko datuje się według trzech kalendarzy. Elfów, krasnoludów i ludzi. Elfy zapisują dzieje od ponad 4000 lat, krasnoludy od około 3000 lat a ludzie... cóż ludzie od ponad wieku gdyż nieznane są ich losy z przed przybycia do Tual'u.
Kalendarze krasnoludów i elfów mają daty przesunięte wobec siebie o około 1100 lat.
Jednakże wszelkie daty podane poniżej odnoszą się do kalendarza ludzi za rok zerowy przyjmowany jest czas w którym przybyli ono do Tual'u. Niziołki i gnomy używały dotąd kalendarza krasnoludzkiego.

~-5000: w tym czasie kontynenty Trahonii ukształtowały się tak jak je widzimy dziś. Zamieszkiwały je niezbyt rozwinięte plemiona. Pojawiają się pierwsze narzędzia i wioski
~-4000: pierwsze królestwo elfów zostaje założone w dzikiej puszczy na południowym wschodzie kontynentu. Puszcza ta obejmuje prawie 50% Tual'u. Elfy rządzą nią niepodzielnie.
~-3700: pierwszy kontakt elfów z krasnoludami. Następuje zderzenie kulturowe. Krasnoludy są jak na razie niezorganizowana społecznością wędrownych górskich nomadów.
~-3500: Krasnoludy odkrywają sieć górskich tuneli oraz żółty minerał, który nazywają złotem. Rozpoczynają wydobywanie i kształtują swe rzemiosło górnicze. Przybycie karłowatych istot z zachodu. Zwą się gnomami i pomagają krasnoludom w wydobyciu oraz inżynierii.
~-3400: Zza morza wschodniego przybywają niziołki. Małą grupa odcięta od swoich pobratymców. Osiedlają się w okolicach Błękitnego Lasu.
~-3200: Pierwszy kontakt z yuan-ti. Krasnoludy mają monopol na złoto. Nie stosują już w handlu wymiennym nic innego. Rozpoczynają się też pierwsze wojny klanowe o złoto. Efly, niziołki i gnomy odcinają się od tego konfliktu.
~-3180: yuan-ti widząc osłabione klany krasnoludzkie przeprowadzają pierwszy atak. Spychają krasnoludy głęboko pod ziemię. Elfy nie przybywają z pomocą myśląc, że to kontynuacja klanowych wojen. Dopiero gnomy widząc zagrożenie wysyłają swoich wojowników. Yuan-ti zostają wyparci po pięcioletniej wojnie. Wojny klanowe ustają za sprawą Dramira Szarobrodego. Zebrał on klany i załagodził spory. Trzy lata później zostaje koronowany pierwszy król krasnoludów. Założone zostało też królestwo.
~-2980: zostaje zakończona budowa podziemnego królestwa krasnoludów oraz Wrót Erith, które mają chronić je w czasie zagrożenia. Elfi magowie z zazdrością patrzą na magię runów podarowaną przez Moradina.
~-2800: rozpoczynają się Wojny Upiorów. Wyrwa w barierze między światem a planami Astralnymi sprowadza do Tual'u niematerialne zjawy. Elfi magowie i krasnoludzcy runotwórcy są celami ich ataków. Przez ponad sto lat trwają wojny z nieumarłymi.
~-2750: podczas wojen gnomy i niziołki nawiązują kontakt ze swymi bogami dotychczas uśpionymi po walce z Mącicielami. Yondalla i Garl powołują rzeszę kapłanów, którzy wspierają elfy i krasnoludy w wojnie.
~-2700: zakończenie Wojen Upiorów. Kapłani Correlona, Moradina, Yondalli i Garla zatwierdzają sojusz bogów. Ma on trwać do -1900 roku gdy to Merrshaulk skłóci wszystkich czterech rozpoczynając swój plan przejęcia ich domen.
~-2500: w tych latach podczas potężnej magicznej burzy powstają Wyspy Ivenn. Wyspa Czaszki Smoka, Wyspa Martwego Jaszczura oraz Wyspa Kłów.
~-2300: Pierwsza ekspedycja elfów po Oceanie Wschodnim doprowadza je do nowego lądu zamieszkałego przez beholdery. Z wyprawy powraca garstka elfów. Rada i Książę ogłaszają kontynent Frael za zamknięty.
~-2250: Gnomy udoskonalają swą inżynierię. Zakładają kopalnie miedzi w Górach Małych oraz odkrywają brąz w górach znajdujących się na północ od nich stąd nazwa Góry Brązu. Powstają pierwsze pancerze z tego minerału.
~-2100: yuan-ti odnajdują w głębokich tunelach Podświata sprzymierzeńców jakimi są drowy. Ich sojusz nie trwa jednak długo i wężoludzie nie rozpoczynają planowanej inwazji.
~-2000: Elfy dopracowują władanie magią do perfekcji. Odkrywają moce potężniejsze od dotychczasowych. Unifikują moce magiczne na poziomy wtajemniczenia od zera do dziewięciu kręgów.
~-1900: Czas Rozpadu. Knowania Merrshaulka doprowadzają do rozłamu sojuszu bogów. Nie toczą oni ze sobą walk jednak nie są już do siebie przyjaźnie nastawieni. Kapłani czterech bóstw izolują się w swoich rodzimych stronach.
~-1500: yuan-ti zawierają sojusz z illithidami z Podświata. Rozpoczynając Pierwszą Wojnę o kontynent, którą miała zakończyć się 80 lat później.
~-1400: pokonani yuan-ti roszczą sobie prawa do Półwyspu Cieni. Tam też zostają odizolowani.
-1356: Rok Bogów. Skłóceni bogowie budzą resztę bogów, którzy byli uśpieni po wojnie z Mącicielami. Niechcący znów zwracają również uwagę tych ostatnich na Trahonię. Mąciciele wysyłają Graushu aby ten wkradł się w boski panteon. Jego knowania, jak i knowania Boga Węża sprawiają, że bliźniak Anû odwraca się od swej siostry przejmując domeny pomniejszych bogów.
-1306: Pierwszy boski konflikt. Nie miał on jednak wpływu na śmiertelnych wyznawców. Graushu po pokonaniu kilku pomniejszych bogów zyskuje potęgę. Tymczasem w Tual'u krasnoludy odkrywają metalurgię. Powstają pierwsze metalowe pancerze i broń. Gnomy zazdroszczą swym kuzynom. Część z nich wykrada im receptury. Następuje dynamiczny rozwój.
-1240: Drugi konflikt bogów. Merrshaulk, Graushu i Anû staja przeciwko reszcie bogów. Materia bariery pomiędzy domenami boskimi oraz planem materialnym słabnie. Magia wypływa obficie z wyrw tworząc kryształy maulioru. Konflikt rozprzestrzenia się na kontynent. Wyznawcy stają do walki. Potężna armia yuan-ti wspierana przez zmiennokształtnych i zdeformowanych najemników uderza na Tual. Druga Wojna o Tual.
-1203: Bogowie zstępują na ziemię aby wspomagać swych wyznawców. Większość pomniejszych bóstw ginie a ich domeny albo zanikają albo są przejmowane przez potężniejszych. Mąciciele próbują wedrzeć się siłą do planu Materialnego. Bogowie stawiają wszystko na jedną kartę. Odpierają atak pozostawiając Tual i śmiertelników samym sobie. Yuan-ti zdobywają przewagę i podbijają prawie cały kontynent.
-1195: Powrót zwycięskich bogów. Zastają oni zniszczony świat. Zbierają resztki sił i wyganiają złe bóstwa do ich dziedzin. Yuan-ti opuszczone przez opiekunów odnoszą coraz więcej klęsk.
W zawierusze wojny zatracono część cywilizacyjnych odkryć. Rasy po wyparciu węzo ludzi z powrotem na półwysep odbudowują zniszczenia. Osłabieni bogowie opuszczają na razie swych kapłanów. Nie ma dostępu do magii objawień. Elfi magowie rosną w siłę.
-1195 do -1100: Boska Cisza. Bogowie nie udzielają się wśród śmiertelników. Nie ma magii objawień. Budzi się ostatni z bogów Menolof. Udziela swej mocy druidom i elfom z lasu. Druidzi zyskują na znaczeniu.
-1195 do -800: mroczne dzieje Tual'u zwane Latami Cienia. Cywilizacja podnosi sie z upadku. Zza morza przybywają dzikie orki łupiąc południowe krainy. Na stałe osiedlają się na południe od Morza Środkowego i Małych gór.
-750: Oficjalny koniec Lat Cieni. Rozwój technologiczny znów przyspiesza. Krasnoludy odkrywają mithrill i adamandyt. Efli magowie dostrzegają kryształy maulioru i badają jego właściwości.
-500: Gnomy są coraz częściej nękane przez orkowych barbarzyńców. Dwudziesty ósmy król krasnoludzki Grimmor Herdav organizuje wyprawę na orki. Jego armia ponosi jednak wiele klęsk na ziemiach nomadzkich klanów. Orki prowadzą wojnę partyzancką. W jednej z ostatnich bitew ginie sam Grimmor. Od tego czasu narasta nienawiść krasnoludów z orkami.
-480: Elfy odkrywają potężne działanie maulioru natchnięci przez Correlona. Ich magowie zyskują znów na sile. Krasnoludy i gnomy w obawie przed wzrostem potęgi elfów zawiązują sojusz.
-473: Elfy ogłaszają swoje odkrycia w całym Tual'u. Krasnoludzki władca Demion III Potężny daje rozkaz do ataku. Gnomy uderzają z powietrza w swych latających machinach. Krasnoludy zaś z lądu. Elfy niespodziewające sie ataku w pierwszej fazie wojny ulegają przeciwnikom.
-470: Zwrot w wojnie. Elfi magowie uderzają magią przefiltrowana przez pryzmaty z maulioru. Potężna magia sieje spustoszenie wśród oddziałów gnomów i krasnoludów. Na potężną magię zwracają uwagę smoki. Przybywają do Tual'u aby zbadać tajemnicę magicznego źródła.
-460: Pokonane krasnoludy i gnomy izolują się od eflów. Niziołki nie ingerują w wojny zajęte własnymi waśniami klanowymi. Smoki odkrywają moce maulioru. Dobre chcą zniszczyć kryształy, złe przejąć ich moce. Tual znów jest światkiem wojny. Tym razem w przestworzach.
-460-400: Wojny Smoków. W ostateczności duża cześć maulioru zostaje zniszczona. Wiele smoków w tym zielonych wydziera jednak kryształy i umyka przed wzrokiem innych.
-345: Orki zachęcane przez nowego silnego wodza najeżdżają na ziemie gnomów. Dziesiątkują ich populacje. Krasnoludy i elfy w chwiejnym sojuszu wraz z niziołkami przybywają z pomocą.
Wykorzystują to yuan-ti. Uśpione dotychczas węże zajmują duży połać Tual'u na północ od Wrót Erith. Orki zostają posądzone o konszachty z wężoludźmi. Wyparte na południe zwracają swój wzrok na złych bogów w tym Gruumsha i Anû.
-304: Yuan-ti umacniają swoje siedziby w północnym Tual'u. Szykując potężną inwazję. Sojusz elfów i krasnoludów rozpada się gdy władca podziemnego ludu oskarża elfy o sprowadzenie smoków do Tual'u i utratę większości maulioru.
-255: Yuan-ti rozpoczynają pierwszą potężną inwazję na Tual od wielu stuleci. Rasy znów musiały połączyć się w spólnej walce. Wojna trwa nieprzerwanie przez 20 lat ze zmiennymi wynikami. Trzecia wojna o Tual.
-235: Elfy widząc, ze wojna nie zakończy się szybko zwracają się do smoków o pomoc w zakończeniu konfliktu. Złote i miedziane smoki wspierają rasy w wojnie z yuan-ti.
-233: Zakończenie wojny. Yuan-ti wycofują się znów na Półwysep Cieni. Jednak teraz są bacznie obserwowani przez elfich magów. Krasnoludzcy runotwórcy zapieczętowali fortece i świątynie wężoludzi na kontynencie.
-200: Smoki zmuszają rasy do pertraktacji na temat wzajemnych stosunków. Orkowie opuszczają jednak naradę po trzech dniach. Jednakże reszta ras dochodzi do porozumienia, że muszą trzymać się razem lub znów dadzą się zaskoczyć przez yuan-ti. Krasnoludy chcą zniszczyć wężowy pomiot raz na zawsze lecz powstrzymują ich elfi druidzi. Sojusz jednak zostaje zawarty.
-150: Krasnoludy odkrywają złoża maulioru w Skrzących górach. Zatajają ten fakt przed elfami i resztą ras.
-130: Elfi agenci wykradają tajemnicę krasnoludów. Pomimo sojuszu sposobią się do wojny. Tymczasem gnomy dokopują się do Podświata. Inwazja drowów wyłącza ich z konfliktu krasnoludzko-elfiego. Niziołki centralizują swoją władzę wybierając Wodza Głownego. Przywódcy klanów dają początek szlacheckim rodzinom.
-130 do -121: Wojny gnomów z drowami z Podświata. Zakończona wyparciem drowów i zasypaniem wejścia do Podświata.
-129 do -110: Wojna elfio-krasnoludzka. Zakończona sojuszem i ultimatum. Krasnoludy godzą się na udostępnienie rudy maulioru innym rasom.
-100: odkrycie złoża maulioru w Puszczy Elianoor.
-30: Mershaulk zwraca uwagę na dawnych sojuszników yuan-ti: illithidy. Za jego pomocą łamane są pieczęcie runotwórców. Daje też yuan-ti moc przemieniania innych ras w podobnych sobie. Yuan-ti u boku z ilithidami uderzają najsilniej do tej pory. Rasy uginają się pod siłą ich potęgi. Czwarta Wojna o Tual.
0: Przybycie ludzi. Bramy między-wymiarowe otwierają się za Górami Brązu.
5: Bitwa nad Rzeką Krwii. Ludzie wspomagają rasy w walce i odchodzą za Góry Brązu. Yuan-ti ponieśli klęskę jednak nie poważną. Wraz z ludźmi do świata przybywa ich bóg Hextor. Inni bogowie widzą w tym rękę Mącicieli jednak Hextro jest na tyle potężny [ma rzesze wyznawców], że wdziera się siłą w panteon Tual'u przejmując po części kilka domen.
12: Zmasowany atak ludzkiej armii wspieranej przez zielone smoki. Tual pada pod naporem ludzi po trzech latach walk. Piąta Wojna o Tual.
13: Upadek gnomów i Wrót Erith. Awatar Hextora sieje spustoszenie na polach bitew.
14: Wojna o Puszczę Elianoor. Gnomy, orki i krasnoludy uznają supremację ludzi. Yuan-ti przybywają z ilithidami. Atakują armię ludzi. Elfy nie mieszają się w konflikt cicho siedząc w Puszczy. Wężoludzie dawali w kość ludziom.Kapłani Hextora zabijają rytuałem Merrshaulka. Yuan-ti uciekają na Półwysep Cieni.
15: Oblężenie Puszczy trwa. Ludzie oddają ją elfom jako ich rezerwat. Nakazują jednak wszelkim elfom z zachodnich i centralnych ziem przeniesienie do Puszczy. Rzeź wędrujących elfów nad rzeką Kernas. Elfi książę zwabiony podstępnie do podpisania traktatu pokojowego zostaje poniżony i zabity. Elfy bez silnego władcy popadają w wewnętrzne spory. Ludzie ustanawiają Kodeks Praw i narzucają wiarę w Hextora.
18: Władca ludzi ogłasza się Pierwszym Królem Tual'u. Zostają wprowadzone restrykcje wobec ras. Pomniejsze walki trwają jeszcze na północy kontynentu.
23: Rok Tysiąca Stosów. Ludzcy magowie tropią i łapią setki zaklinaczy. Palą ich na stosach w Medlas i Fortach.
25: Pierwszy bunt elfów. Garstka buntowników napada na Fort Mort. Powstanie szybko tłumią kapłani Hextora.
27: Ludzka kultura przenika kontynent. Rozpoczyna się zasiedlanie Tual'u. Rozpoczyna się budowa Cenefet – Stolicy.
30: Pierwsze powstanie orków. Najeżdżają oni wsie ludzkie w okolicach Jeziora Jefeg [potem J. Łez]. O powstania przyłączają się gnomy. Zostaje ono stłumione krwawiej niż elfie. Zabijani są co trzeci gnom i co drugi ork. Dni Żalu.
35: Drugie powstanie elfów nie dochodzi do skutku. Powstrzymują ich kapłani Corellona sami przyjmując na siebie gniew ludzkich władców.
37: Założenie szkoły Aumar. W życie wchodzi prawo, że tylko ludzie mogą uczęszczać do owej szkoły i tylko licencja w niej wystawiona pozwala na prawne praktykowanie magii.
40: Nasila się nagonka na kapłanów innych religii. Prawo nakazuje druidom rejestrować się w urzędach ludzkich.
42: Zakończenie budowy Cenefet. Rodzi się pierwszy półork. Zostaje powołana Karmazynowa Gwardia.
55: Umiera pierwszy ludzki król. Na jego miejscu zasiada jego syn Esterafion I.
63: Wśród orków pojawiają się głosiciele nowej religii. Orkowie odwracają się od Grummsha i Anu. Wyczekują Wybrańca opisanego w proroctwach.
75: Krwawe zamieszki na ulicach Coltlandu podczas Święta Radości. Święto zostaje zakazane.
83: Rodzi się królewski potomek. Karmazynwi ścigają coraz więcej istot półkrwi. Rodzi się pierwszy półelf.
90: Oficjalne ujawnienie się Heironeusa adwersarza Hextora.
101: Śmierć drugiego króla ludzi. Koronowanie Esterafiona II.
106: Wprowadzona zostaje godzina milicyjna. Żaden nie-człowiek nie może poruszać się po ulicach miast po zmroku.
112: Rok bogów. Bogowie odnawiają sojusz sprzed tysiącleci. Kapłani znów współpracują ze sobą. Pojawia się coraz węcej kapłanów Heironeusa.
113: Yuan-ti rozpoczynają działalność na kontynencie. Coraz częstsze porwania. Porwani wracają jednak przemienieni w półwęży.
115: Elfy zakładają Podziemie. Rodzą się półsmoki i zaklinacze. Zostajazałożone pierwsz Smocze Kulty.
117: Beholdery z odizolowanego kontynentu zwracają uwagę na Tual. Ludzcy magowie pozyskują od nich potężną wiedzę. Zawiązują sojusz z ludźmi.
125: Teraźniejszość.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Kwiatek
Troublemaker



Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 1186
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: ODPOWIEDŹ TO... 42
Płeć: Gremlin (mężczyzna)

PostWysłany: Pią 18:30, 02 Lis 2012 Powrót do góry

No dobra, skoro już tu jestem i mam dużo czasu to i tutaj postaram się zepsuć ci humor. Pierwotnie chciałem tu tylko zajrzeć i postarać się zrozumieć jak czas toczy się w twoim świecie, jednak już od samego początku zaczęły mnie męczyć pewne, że tak odważnie je nazwę, błędy logiczne twojej chronologii.
Po pierwsze primo. W temacie o kalendarzu Tu'alu pisałeś, że ludzie przyjęli kalendarz elfów i krasnoludów, tutaj również dopisałeś, że i gnomy z niego korzystały. Wszystko w porządku jednak nurtuje mnie tylko czemu zatem to przybycie ludzi na kontynent datuje się na rok zerowy? To tak jakby stare rasy poddały się twierdząc, że łatwiej będzie liczyć czas od upadku ras. Albo po prostu jakby się poddały sądząc, że ludziom, którzy teraz rządzą ich światem łatwiej będzie liczyć to co przeżyli oni sami zamiast liczyć też co co przeżyły rasy, które sobie podbili. Nieśmiało zatem proponuje ustalenie nowego, a raczej starego, że tak to nazwę datowania dla starych ras a ten obecny pozostawienie jedynie dla ludzi. Wiesz o co mi chodzi. Tak jak na polskich wsiach dalej mówi się milion na banknot z Władysławem Jegiełłą.

Danny napisał:
~-3700: pierwszy kontakt elfów z krasnoludami. Następuje zderzenie kulturowe. Krasnoludy są jak na razie niezorganizowana społecznością wędrownych górskich nomadów.


Okej. Rozumiem, że odkrycie wydobycia i zastosowania złota mogło zająć krasnoludom 500 lat od czasu ukształtowania kontynentów. Pisałeś też, że po ukształtowaniu się ich żyły w Tu'alu nierozwinięte plemiona, ale jak na bogów spotkanie się tych dwóch ras mogło zająć im 1300 lat na kontynencie, który prawdę powiedziawszy nie jest taki wielki? Rozumiem, że miało to wyglądać na Kolumbowe odkrycie, jednak mi to wygląda na totalny bullshit. Zawsze były plemiona koczownicze. Ludzie byli ciekawi świata, nie możliwe żeby 1300 lat zajęło spotkanie się dwóch ras...

Danny napisał:
~-2750: podczas wojen gnomy i niziołki nawiązują kontakt ze swymi bogami dotychczas uśpionymi po walce z Mącicielami. Yondalla i Garl powołują rzeszę kapłanów, którzy wspierają elfy i krasnoludy w wojnie.


Tu kolejny raz nawiąże tylko do tej mojej upierdliwej chronologii tematów. Otóż czytam wszystko, że tak to nazwę rzeczywiście, od góry do dołu to dalej nie wiem na razie kim są Mąciciele Very Happy. A trzeba przyznać, że czytając dalej tą chronologię jeszcze natykamy się na wzmianki o nich.

Danny napisał:
-1306: Pierwszy boski konflikt. Nie miał on jednak wpływu na śmiertelnych wyznawców. Graushu po pokonaniu kilku pomniejszych bogów zyskuje potęgę. Tymczasem w Tual'u krasnoludy odkrywają metalurgię. Powstają pierwsze metalowe pancerze i broń. Gnomy zazdroszczą swym kuzynom. Część z nich wykrada im receptury. Następuje dynamiczny rozwój.


W roku 2250 p.p.l. (przed przybyciem ludzi) gnomy tworzą pancerze z brązu. Jak dla mnie to było odkrycie metalurgii. To krasnoludy powinny wykradać gnomom plany.
Reszcie nie mogę nic zarzucić choć przyznam, że brakuje mi tam jakiegoś większego opisu na temat pojawienia się Heironeusa. Tak, czy owak chronologia świata nie jest nawet potrzebna do odgrywania większości przygód, poza tym raczej rzadko który bohater zna ją albo się nią interesuje.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie GMT
 
 
Regulamin